Ley obrazec: hora Říp a menhiry v Klobukách, Družci a Chabrech

28.08.2019

Hora Říp a soustava 3 menhirů - menhir v Klobukách, menhir u Družce a menhir v Dolních Chabrech

Menhir v Klobukách, který má prokazatelně archeoastronomickou funkci, během Beltinu můžete od tohoto menhiru pozorovat, jak slunce vychází za Řípem. (Za ty staletí se trochu osa východu slunce posunula, ale ne moc, slunce a hora Říp jsou pořád jasně během Beltinu propojené).

Menhir v Družci - dřív stával přímo před kostelem, teď je trochu jinde. Použila jsem jeho dřívější polohu. Otázka je, jak moc se s tímhle menhirem během staletí nebo dokonce tisíciletí hýbalo.

Menhir v Dolních Chabrech - dočetla jsem se, že během slunovratu je možné od tohoto menhiru pozorovat východ slunce nad vrchem Ládví, kde také bývalo pravěké osídlení.
Wikipedie například uvádí: "Vrch Ládví není jen významnou geologickou oblastí. Jeho jedinečnost spočívá i v jeho spojení s vývojem osídlení pražského území pravěkými lidmi. První nálezy pocházejí z povrchových sběrů na počátku 20. století, pravděpodobně v souvislosti s otevřením povrchových lomů. Systematické výzkumy a hojnější nálezy probíhaly především v 50., 60., 70. letech 20. století. V roce 1973 byl na vrchu Ládví proveden zjišťovací archeologický výzkum, jehož výsledkem byly především nálezy pozůstatků kamenných nástrojů ze středního paleolitu a neolitu. Vrch Ládví se tak zařadil mezi nejvýznamnější naleziště středního paleolitu a představuje také jednu z mála lokalit dokazující osídlení Čech v době paleolitu."

Mapa:  https://mapy.cz/s/cujunugamu 

Když jsem propojila Říp s těmito menhiry, zjistila jsem, že vytvářejí lichoběžník, který má délku stran zrcadlově velmi podobnou, viz, obrázek nahoře:

  • delší strany mají rozměr 29.26 km a 29,41 km
  • kratší strany mají rozměr 22.36 km a 23,62 km

To mě docela zaujalo, přišlo mi, že by to byla příliš velká náhoda, proto jsem si udělala i vnitřní rozteč, přičemž jsem zjistila, že jedna rozteč měří 35,86 km a druhá 37,61 km, což je také velmi zajímavý rozměr, většinou nejsou poměry stran a vnitřních roztečí lichoběžníků, které jsem studovala, tak blízko u sebe.

Jak jsem se tak dívala na obrazec, měla jsem dojem, že je mi tam něco povědomého. Ověřila jsem si svoji domněnku výpočtem a potvrdila jsem si, že delší rozteč je tou kratší roztečí rozdělená do zlatého řez! Už několik týdnů jsem po zlatém řezu pátrala a nic, a když jednou nepátrám, zrovna na něj narazím...

Jeden zlatý řez jsem totiž již v této lokalitě našla - je to propojení tří románských rotund v Holubicích, na Budči a ve Vrapicích. Obě linie zlatého řezu - rotundová i menhirová, se kříží cca půl kilometru od hradiště Homolka u Stehelčevsi, ale jestli má toto křížení s hradištěm něco společného momentálně netuším, snad se řasem nějaká spojitost objeví.

Ověření vzdáleností a zlatého řezu výpočtem

Když vynásobíte kratší část rozteče zlatým číslem (14,41 x 1,618), dostanete číslo 23,315. Když vynásobíte to výsledné číslo 23,315 zase zlatým číslem (23,315 x 1,618), dostanete výsledek 37,72. 

Ověření vzdáleností zlatého řezu na mapě

Podle mapy měří menší část vnitřní rozteče 14,41 km, delší část 23,2 km, a celkem ta rozteč, která propojuje klobucký mehir a menhir v Dolních Chabrech, měří 37,61 km.

Srovnání vzdáleností zlatého řezu

Vzdálenost dle výpočtu     14,40....23,315....37,72
Vzdálenost dle mapy          14,41...23,200....37,61

Zajímavosti:

Přesně na spojnici menhir v Družci - menhir v Dolních Chabrech leží menhir v Horoměřicích.

Při prodloužení linie

Závěr

Otázka je, jestli je tento zlatý řez náhoda, když je navíc ve stejné lokalitě jako ten první... A pokud to není náhoda, proč ten zlatý řez? Znamená něco důležitého?

Celý obrazec má navíc návaznost na další místa a menhiry, ale vůbec nevím, kdy se mi to podaří zpracovat do článku.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky