Havraň u Mostu

28.08.2019

28.8.2019 Na Havraň u Mostu jsem narazila úplnou náhodou. Nejprve jsem narazila na zajímavé stránky Ing. Františka Peška o Havrani, protože jsem hledala nějaké informace o archeoastronomii. Z nějakého důvodu mi zůstaly ty stránky v paměti, ale odsunula jsem je na kraj mysli, a asi bych na ně časem zapomněla, kdyby...

Kdybych náhodou nenarazila na Havraň několik týdnů nato, když jsem pátrala v rámci objevování ley obrazce, který propojuje Říp s některými menhiry do velmi zajímavého lichoběžníku. Havraň totiž leží v prodloužení osy Menhir v Dolních Chabrech - kostel sv. Klimenta na Levém Hradci, který má v základech zbytky rotundy - menhir Zkamenělý pastýř v Klobukách

Napsala jsem proto zprávu majiteli stránek o Havrani a pokud odpoví a moje teorie ohledně propojení Havraně s menhiry se potvrdí, můžete se těšit na zajímavý článek. Zatím si můžete pročíst ony stránky o Havrani: https://havran.pefr.net 

16.11.2020 Při zkoumání různých míst a jejich propojení jsem se opět vrátila k Havrani, respektive Havraň si mě opět zavolala :-). Při pátrání jsem v ten večer nic nového nenašla, i když jsem si znovu pročítala stránky pana Peška. Zkoušela jsem propojovat havraňský kostelík s různými vrchy a místy bližšími i vzdálenějšími, ale nic konkrétního jsem nenašla. Bohužel leží Havraň nedaleko míst, která byla poškozena těžbou i fungováním cukrovaru, takže pokud by v okolí bylo něco, co by havraňský kostelík doplňovalo ve významu, je to dost možná zničeno nebo navěky schováno pod přemístěnými vrstvami hlíny. 

Uvědomila jsem si, že mi vlastně pan Pešek neodepsal a tak jsem ho ještě ten večer zkusila kontaktovat jinou cestou. 

17.11.2020 Brzké ranní vstávání není někdy na škodu. Když jsem předchozí večer usínala, musela jsem na Havraň myslet, takže není divu, že jsem na Havraň myslela hned po probuzení. A tak jsem zapátrala na internetu (protože se mi z postele v půl sedmé ráno opravdu ještě nechtělo vyskakovat a popíjet kafíčko a šruchat na internetu je bezvadný začátek volného dne) a.... našla jsem!! Překvapilo mě, že jsem se k těm informacím nedostala dříve, protože bych dala Havrani větší důležitost. Nicméně našla jsem hned dvě zajímavé informace, které můžou vysvětlit důležitost Havraně: 

  1. v severovýchodní části Havraně bylo nalezeno v roce 1974 v místech mezi bývalou železniční zastávkou Havraň na dnes již neexistující železniční trati a mezi silnicí na Nemilkov do té doby neznámé sídliště z doby knovízské (1300 až 950/920 př.n.l.). 
  2. v roce 2008  byly zjištěny obrysy zřejmě podlouhlé mohyly na jih od Havraně. Zdroj uvádí neolit (8000 - 5000 př.n.l.)  nebo eneolit (4300/4200 - 2200 př. n l.)  Je to jen pár set metrů od havraňského kostelíka sv. Vavřince a cca 1 km od zjištěného knovízského osídlení. 

RELIÉF NA KOSTELE  
Další, co mě upoutalo, byla informace o desce s reliéfem hlavy volské/býčí/tuří a jelení. Zajímalo by mě, jestli jsem někde něco pidobného neviděla jinde. 

KOSTELY SV. VAVŘINCE
A zatím poslední zajímavost - stejně jako v Havrani, i v Klobukách se nachází kostel sv. Vavřince!! Náhodou jsem se totiž proklikla na webu pana Peška na stránku s mapou se všemi kostely v ČR, zasvěcenými sv. Vavřincovi.  Oba kostely leží na stejné linii. Může jít o náhodu? Toť otázka!!  

Nedaleko linie, ve Slaném, také býval kostel sv. Vavřince, nyní již po něm ale nezbylo téměř nic. Na mapě nám pak kostel o obě dává vědět názvem ulic Na Vavřinci. Podle Wikipedie se zbytky kostela nacházejí hned u první stavby směrem na východ od kruhového objezdu, podle mapy na Seznamu jde o č.p. 357. Při pohledu z ulice je u země vidět zbytek gotického okna. 

U linie se nachází i kostelík sv. Vavřince u Číčovic a Číčovického kamýku, který byl určitě pro naše předky zajímavým místem.

Kostely, zasvěcené sv. Vavřincovi, si tedy také zaslouží do budoucna moji pozornost. 

Článek o kostelech sv. Vavřince a jejich zajímavém propojení a také snad i jedno rozluštění téhle kostelní svatovavřinecké záhady najdete zde:  https://geomancy.webnode.cz/l/kostely-sv-vavrince  

23.11.2020   POKRAČOVÁNÍ - KOSTELY SV. VAVŘINCE

Zatímco jsem čekala na odpověď od pana Peška, ještě jsem trochu pátrala a našla jsem věci opravdu zajímavé, zejména co se týká kostelů sv. Vavřince nebo bohatosti pravěkého osídlení v některých lokalitách. 

Je zajímavé, že zbytky základů kostela sv. Vavřince ve Starém Plzenci leží na stejné linii jako kostely sv. Vavřince ve Stupně (Břasy), Libochovicích a Litoměřicích, vše s odchylkou jen 1°.
A například jen půl kilometru od základů kostela sv. Vavřince ve Starém Plzenci je mohylové pohřebiště, v Havrani je mohyla cca 400 metrů od kostela.  

Havraňský kostelík sv. Vavřince v propojení s menhiry a obrazcem SZ od Prahy https://mapy.cz/s/luzuzebose   



 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky